Om de inwoners van de regio’s Dronten, Zwolle en Kampen beter te beschermen tegen extreem hoog water, wordt het hoofdwatersysteem van de IJssel aangepast. Door deze ‘bypass Kampen’ wordt de Drontermeerdijk verhoogd door Waterschap Zuiderzeeland. Maar liefst 3 kilometer dijk verdubbelt in hoogte. Een enorme klus waar al jaren aan wordt gewerkt. Maar het einde is nu dan toch echt in zicht. Benjamin Wijma en Bernd Fetlaar werken samen met allerlei partijen aan de dijkversterking. 

Bij Waterschap Zuiderzeeland werk je nooit alleen. Achter elke waterschapper in het veld, staat een waterschapper die zich beleidsmatig heeft verdiept in de materie. Achter elke klus die we doen, zit een persoon, bedrijf of organisatie die daar rechtstreeks mee te maken krijgt. Logisch, want alleen samen kunnen we zorgen voor voldoende veilig en schoon water. Dat geldt natuurlijk ook bij de versterking van dijken.

‘Ik kan het ontwerp wel dromen’, zegt senior opzichter waterkeringen Benjamin Wijma van het waterschap met een grote grijns. Na twee jaar is nu het laatste stukje Drontermeerdijk bij de Roggebotbrug -die wordt gebouwd tussen Dronten en Kampen- aan de beurt voor versterking.

En dat is een speciaal project waar allerlei partijen bij betrokken zijn, vertelt hij. Want waar het waterschap de dijk met 2,5 meter hoogte wilde verhogen naar ongeveer 5 meter, was provincie Flevoland druk bezig met het verbeteren van de verkeersstromen de polder in en uit.

‘De waterstanden van de IJssel bedreigen namelijk de regio Kampen en Zwolle’, legt specialist waterveiligheid Bernd Fetlaar van Zuiderzeeland uit.

Daarom moest er een bypass van de rivier komen via het Drontermeer richting het IJsselmeer. En moest de Roggebotsluis worden verplaatst om dat extra water sneller te laten weglopen.

Benjamin: ‘En dan moest er ook nog een nieuwe brug worden gebouwd op deze plek. Om al die klussen goed en veilig te kunnen uitvoeren, was een nauwe samenwerking nodig tussen ons, de provincie Flevoland, Rijkswaterstaat en de gemeente Dronten.’

Provincie Flevoland en Waterschap Zuiderzeeland werken samen

Het deel bij de Roggebotsluis wordt uitgevoerd door de provincie; de N07. Voor Waterschap Zuiderzeeland ligt de focus op de dijkversterking en de veiligheid van de dijk tijdens de werkzaamheden. ‘Wij hebben in het voortraject aangegeven wat onze wensen en eisen waren voor de Drontermeerdijk en Vossemeerdijk. En daar hebben we ook de vergunningen voor geregeld’, vertelt Benjamin.

Bernd: ‘De waterveiligheid staat voor ons natuurlijk voorop. We bewaken ons gebied, je moet er niet aan denken dat er hier iets misgaat met de dijk.’ Bijvoorbeeld bij het heien vlak bij de waterkering. De trillingen kunnen negatieve gevolgen hebben voor de stabiliteit. Benjamin: ‘Dat moet hij wel aankunnen natuurlijk.’

Of toen de liggers van de nieuwe brug werden geplaatst in het holst van de nacht om zo min mogelijk overlast te veroorzaken voor het verkeer. Bernd: ‘Die dingen zijn ongeveer 60 meter lang en wegen 240.000 kilo per stuk. Toen zijn wij zelf ook wel even gaan kijken, prachtig om te zien. En we hielden de waterstanden natuurlijk goed in de gaten.’

Cijfertjes versus praktijk 

Waar Bernd meer de man van de cijfertjes en berekeningen is, is Benjamin van de praktijk. ‘Het is fijn om te weten welke hoogtes, breedtes en bekledingen nodig zijn om die dijk klaar te maken voor de toekomst. Maar wij moeten hem straks ook kunnen onderhouden. Bernd kan bijvoorbeeld een bepaald hellingspercentage in gedachten hebben voor het talud, maar de maaimachine moet er wel overheen kunnen. Daar hebben we het met elkaar en onze teams over.’

Bernd: ‘Daarom is het ook zo goed om samen al in een vroeg stadium betrokken te zijn bij het ontwerp. Dat zorgt ervoor dat de uitvoering uiteindelijk ook soepeler loopt en het resultaat ook beter is.’

Gelukkig zijn de mannen het meestal met elkaar eens, verzekeren ze. ‘Wij werken al zo lang samen, we weten inmiddels wat we aan elkaar hebben’, zegt Benjamin. ‘En we hebben relatief kleine teams bij het Waterschap Zuiderzeeland. Dat maakt de lijntjes ook kort en het schakelen gemakkelijker.’

-

Benjamin en Bernd staan in veiligheidskleding buiten bij het laatste stukje Drontermeerdijk dat wordt versterkt.
Benjamin en Bernd bij het laatste stukje Drontermeerdijk dat wordt versterkt.

Het stormseizoen komt ieder jaar terug

De hele klus rond de nieuwe Roggebotbrug moet eind volgend jaar klaar zijn. De Drontermeerdijk moet voor 15 oktober op orde zijn, omdat dan het stormseizoen losbarst en er meer kans is op hoogwater.

Er is een team begonnen met de plannen voor de versterking van de IJsselmeerdijk tussen de Ketelbrug en de Houtribdijk. Benjamin en Bernd werken hier zijdelings aan mee. Bernd: ‘De Drontermeerdijk is de eerste dijk die we in eigen beheer versterken, hiervoor deed Rijkswaterstaat dat. Dit was voor ons eigenlijk de generale repetitie voor die 17 kilometer dijk die we straks gaan versterken.’