Vanaf vandaag doen tien basisscholen uit het werkgebied van Waterschap Zuiderzeeland mee aan de Water Race. Dit educatieve project laat leerlingen uit groep 6 t/m 8 op een actieve en laagdrempelige manier kennismaken met watergebruik, waterkwaliteit en weersextremen. De Water Race is een initiatief van Race Against Waste in samenwerking met het waterschap. De scholen nemen het tegen elkaar op. Het is een echte wedstrijd. De klas die de opdrachten het beste uitvoert en de meeste impact maakt, wint een mooie prijs voor de hele klas.
Officiële aftrap met de dijkgraaf
Het project gaat officieel van start met een kick-off op basisschool Het Avontuur in Almere, in aanwezigheid van dijkgraaf Hetty Klavers. Als voorzitter van het waterschap onderstreept zij het belang van dit soort initiatieven om al op jonge leeftijd bewustzijn te creëren over de rol van water in ons dagelijks leven én in de toekomst.
Actie in de klas én thuis
De leerlingen gaan vier weken lang aan de slag met allerlei opdrachten. Ze leren bijvoorbeeld hoe je water kunt besparen, hoe je de waterkwaliteit in de eigen omgeving kunt onderzoeken en welke maatregelen helpen bij extreem weer. De opdrachten zijn zo ingericht dat kinderen niet alleen leren, maar ook thuis en in hun eigen buurt in actie komen.
Samen met familieleden en buurt
Ook familieleden en buurtbewoners kunnen een bijdrage leveren, bijvoorbeeld door kleine aanpassingen te doen in en rond huis of door mee te helpen bij opdrachten. Zo ontstaat er meer bewustwording over duurzaam watergebruik binnen het gezin en de wijk.
Deelnemende scholen
De scholen die meedoen aan deze editie van de Water Race zijn:
- De Golfslag (Swifterbant)
- Panta Rhei (Zeewolde)
- De Sprang (Tollebeek)
- De Toekomst (Dronten)
- Het Avontuur (Almere)
- Flevosprong (Dronten)
- De Tjalk (Lelystad)
- Albert Schweitzer-School (Emmeloord)
- Roderik van Voorstschool (Emmeloord)
- De Fladderiep (Kraggenburg)
Leren door te doen
Met de Water Race stimuleert Waterschap Zuiderzeeland kinderen om bewust om te gaan met water en om samen met hun omgeving na te denken over oplossingen voor de toekomst, op een manier die aansluit bij hun belevingswereld.