Slimme technologie is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Er blijft grote behoefte aan duurzame en innovatieve oplossingen. Daar zijn goed opgeleide mensen voor nodig. Het technasiumonderwijs stoomt leerlingen klaar tot nieuwsgierige en succesvolle studenten van bètatechnische studies. Wij dragen hier graag een steentje aan bij. Deze maand zijn twee scholen gestart met technasiumopdrachten bij Waterschap Zuiderzeeland.

Medewerkers begeleiden leerlingen bij technasiumopdrachten.

Begin deze maand zijn er leerlingen van het Bonifatius Mavo uit Emmeloord en van het Porteum uit Lelystad gestart met twee technasiumopdrachten. Twee medewerkers van Waterschap Zuiderzeeland begeleiden de leerlingen bij het vinden van een oplossing bij moeilijke vraagstukken.

Het eerste vraagstuk gaat over het vangen van de Chinese wolhandkrab.

Deze wordt nu gevangen door zogeheten krabbensleuven. Deze krabbensleuven werken met een opvangbak op het land waar de krabben via een buis inlopen. Er lopen nu ook padden via de krabbensleuf de bak in. Dit is ongewenste bijvangst van beschermde dieren. Hoe kan bijvangst voorkomen worden?

Leerlingen denken ook na over roosters waar vissen niet doorheen kunnen zwemmen.

Deze vraag komt vanuit visverenigingen die graag een stukje water afgesloten willen hebben met roosters/hekken waar vissen niet door heen kunnen. Wij willen dat als waterschap liever niet omdat zo’n raster vuil tegen houdt en de afvoer belemmert. Is er een goede oplossing die de afvoer waarborgt maar vissen op hun plek houdt?

Aan het einde van de opdracht presenteren de leerlingen hun oplossing.

Vaak komen de leerlingen met creatieve oplossingen en adviezen. Deze kunnen dan mogelijk ingezet en uitgevoerd worden om ons “probleem” op te lossen. Waterschap Zuiderzeeland is benieuwd met wat voor oplossingen de leerlingen gaan komen.

Wilt u meer weten over de educatie-activiteiten van Waterschap Zuiderzeeland?

Stuur dan een mail naar educatie@zuiderzeeland.nl