Ga naar de inhoud

Waterwerkers #10: Marije betrekt jongeren bij het waterschap: “Een klein moment kan een wereld van verschil zijn”

Als educatieadviseur bij Waterschap Zuiderzeeland is Marije sinds 2008 een onmisbare schakel in het vergroten van waterbewustzijn onder jongeren. Van basisschoolleerlingen tot hbo-studenten: Marije weet als geen ander hoe ze jonge mensen enthousiast maakt over het waterschap en hun eigen rol daarin.

Van blanco naar bevlogen bruggenbouwer 

‘Toen ik hier begon, wist ik nauwelijks wat waterschap allemaal doet’. Maar al snel ontdekte Marije hoe veelzijdig het is en hoeveel kansen er liggen om jongeren bij dit werk te betrekken.

In de jaren daarna ontwikkelde zij zich tot verbinder tussen het waterschap, het onderwijs en samenwerkingspartners. ‘Wat begon met enkele gastlessen op basisscholen, groeide uit tot een breed educatieprogramma dat jongeren op allerlei niveaus laat kennismaken met thema’s als waterbeheer, duurzaamheid en klimaataanpassing’.

Samenwerking als sleutel tot bereik

Om meer jongeren te bereiken, werkt Marije actief samen met scholen en verschillende organisaties zoals STO (Sterk Techniekonderwijs), IVN Natuureducatie en JINC. ‘Onze waterlessen voor primair onderwijs worden inmiddels via IVN en Stad en Natuur Almere verspreid, waardoor we veel meer groepen jongeren kunnen bedienen. Met JINC bereiken we jongeren in sociaal economische achterstandswijken en laten we zien dat er ook voor hen toekomst is in de watersector’.

Jongeren als gelijkwaardige gesprekspartner

Het is in deze tijd essentieel dat jongeren serieus worden genomen. ‘Ze denken vaak buiten de gebaande paden en hebben frisse ideeën. Als we hen zien als volwaardige gesprekspartners, kunnen ze echt iets bijdragen. Dat is niet alleen waardevol voor hen, maar zeker voor ons als organisatie.

‘Tijdens een JINC-bliksemstage waren er leerlingen van groep 7 op bezoek. Twee jongens konden zich moeilijk concentreren tijdens de rondleiding. Tot ze mochten lassen in de werkplaats. Eén van hen bleek er talent voor te hebben. Ik zei: ‘Wat kun jij dit goed. Hier moet je echt iets mee doen later.’ Als zo’n opmerking een jongere helpt richting te vinden, dan is het voor mij al geslaagd.’

Altijd maatwerk, nooit saai

Een typische werkweek? Die bestaat eigenlijk niet bij Marije. ‘Ik zit net zo makkelijk in overleg met een externe partner of een inhoudelijke collega, als dat ik een hackathon begeleid of een gastles voorbereid. Het leukste is dat je steeds opnieuw moet inspelen op wat jongeren nodig hebben’. Het proces begint vaak met een vraag van een docent of leerling. Vanuit daar ontstaat iets unieks.’

Waterbewustzijn begint jong

Marije merkt dat veel jongeren niet weten wat het waterschap exact doet. ‘En eigenlijk is dat een compliment, want dat betekent dat we ons werk goed doen. Het is wel mijn taak om ze te laten zien waarom ons werk echt belangrijk is. En hoe zij daar uiteindelijk zelf aan kunnen bijdragen. Daarnaast is het ook van belang dat jongeren weten dat er iets te kiezen valt. Rond het democratisch proces is het belangrijk dat zij zich bewust zijn van hun stemrecht en dat ook de zogeheten “first voters” beseffen dat hun stem meetelt. Want juist door te stemmen, kunnen zij invloed uitoefenen op wat er in hun leefomgeving gebeurt. Ook als het gaat om waterbeheer’.

Trots op vernieuwing en verandering

Het meest trots is Marije op initiatieven die jongeren écht in beweging brengen. ‘Bij de hackaton, waar leerlingen moesten nadenken over klimaatadaptieve waterberging, kwamen zulke goede ideeën naar boven. Daar kunnen wij als waterschap ook echt iets mee. En bij diverse projecten zie je jongeren groeien in zelfvertrouwen. Als een leerling na afloop zegt: ‘Misschien kan ik dit toch’, dan weet ik dat we iets waardevols hebben bijgebracht

Kijk verder dan techniek

Voor de toekomst hoopt Marije dat jongeren het waterschap ontdekken als een plek vol carrièremogelijkheden, niet alleen technisch, maar ook op gebieden als communicatie, juridisch werk of facilitair. Het werkveld is veel breder dan vaak wordt gedacht.

Haar advies aan andere organisaties?

‘Wees toegankelijk en investeer in langdurige relaties met het onderwijs. Zie docenten als een belangrijke doelgroep. Zij zijn de ingang naar jongeren. Als je met elkaar samenwerkt en elkaar begrijpt , kun je jongeren echt raken. En dat is waar het om draait.’